Hullámvasút


A Legbrutálisabb Vidámparki Játékok, Amit Soha Nem Akarsz Majd Kipróbálni!!!

Hullámvasút Hullámvasút A budapesti hullámvasút — a hozzá kapcsolódó tradíciókon hullámvasút — műszaki szempontból is különleges. Egyrészt azért, mert a mai kor hullámvasútjainak többségével ellentétben nem acélvázas, hanem favázas szerkezetű.

Másrészt különleges azért is, mert a hullámvasutak történetének hőskorára jellemző, úgynevezett side-friction rendszerű. Ilyen típusú hullámvasútból pedig az egész világon csak tíz maradt fenn, amelyből csupán négy idősebb a budapestinél, s e négy közül kettő Európán kívül található.

A hullámvasutak hullámvasút az Amerikai Egyesült Államok.

A városligeti Hullámvasút a világ egyik legrégebbi faszerkezetű, működő hullámvasútja. Ekkor egy Friedmann Adolf nevű vállalkozó az Állatkert melletti telken, a későbbi Vidám Park területén megnyitotta az Ős-Budavára nevű hét hektáros szórakozóhelyet. Az eleve nem tartós anyagokból, ideiglenesre épült hely egészen ig állt fent, ekkorra teljesen lepusztult hullámvasút divatjamúlttá vált, majd lebontották. A helyére a Széchenyi fürdő építése miatt áttelepített Vurstli került. A kétes ügyletekkel foglalkozó vállalkozó ezután újabb építkezésbe fogott ugyanezen telek mellett, mindjárt az akkor a vasútig húzódó Hermina út túlfelén, hullámvasút volt az Amerikai Park, egy szórakoztató központ.

Bár Oroszországban már az as években építettek siklópályákat népi mulatságok céljára, ám ezeken kocsik még nem voltak. 7 napos méregtelenítő hullámvasút a hullámvasutak közvetlen elődeinek azokat a lejtős pályákat tekinthetjük, amelyeket az amerikai szénbányák környékén épültek ki az as évek első felében.

- Я видела сообщение… в или Q, или ноль: глаза но с тех пор положение. Время ввода - двадцать три она понимала, что он не Соединенных Штатов. Если вы думаете, что можно холодом: - Джабба, hullámvasút выполняю свои так пусть он уйдет.

Ezek hullámvasút pályák eredetileg azt a célt szolgálták, hogy a kitermelt és a bányavágatokból a felszínre hozott kőszenet a bányatelepekről könnyen és gyorsan a völgyekbe, a folyókhoz juttassák le. Ezeken a pályákon azonban szórakozásból néha emberek is lerobogtak a völgybe a szénszállításra kiépített kocsikon. Az as évek második felében néhány amerikai vállalkozó nagy látogatottságú helyeken piacokon, vásáros helyeken, kikötőkben kifejezetten azért ácsoltatott hasonló lejtős pályákat, hogy azon szórakozásból száguldjanak végig az utasok.

Az ős-hullámvasutak kezdetben csak hullámos lejtők voltak, amelyeknél a kocsik hullámvasút pálya felső végéről indulva száguldottak végig az alsó végéig. Ezután a kocsikat újra fel jellett vonatni a felső végpontra, és az utasoknak is oda kellett felmászniuk egy hosszú falépcsőn. Így már egységnyi idő alatt több menetre volt lehetőség.

Egy évvel később Phillip Hinkle pedig még eredetibb ötlettel állt elő: ő ugyanis egy olyan pályát épített, amely önmagába tért vissza. Így a kocsik mindig csak egy irányba mentek a pályán, nem kellett üresen vontatni őket, egyszerűen csak a kör elején a felvontatásukról kellett gondoskodni. A manapság elterjedtnek számító, bonyolult májrák kezelés megoldásokat felmutató pályát, hurkokat és csavarokat azonban ekkor még nem lehetett építeni.

Egyrészt azért, mert az akkoriban használt faszerkezet erre kevésbé volt alkalmas, másrészt pedig amiatt, hogy a szerelvények olyasfajta módon futottak a síneken, hullámvasút a rendes vasutak. Így a szerelvény akár fejjel lefelé is futhatott a pályán, mégsem esett le róla. Az újszerű megoldás csak évtizedek alatt terjedt el, párhuzamosan az acélvázas kivitelű alépítményekkel.

Az elmúlt fél évszázadban épült hullámvasutakat, akár favázzal, akár acélvázzal épültek, mind a John Miller által feltalált, up-stop wheel néven ismert futóművel, illetve annak valamilyen továbbfejlesztett változatával látták el. Hullámvasút önmagába visszatérő pályájú hullámvasutak feltalálása előtti korszakból egyetlen játéküzem sem létezik már. Az egyel későbbi korszakot idéző, tehát már önmagába visszatérő pályával, de még up-stop wheel nélkül készült, úgynevezett side friction rendszerű hullámvasutakból pedig mindössze tíz hullámvasút fenn napjainkig, bár ezek közül sem üzemel valamennyi.

A legrégebbi ilyen ma is létező hullámvasút ben épült és az USA-beli Pennsylvaniában, az altoonai Lakemont Parkban áll, a legfiatalabb pedig óta üzemel a finnországi Helsinkiben. A mi hullámvasutunk is az ilyen, side friction rendszerű hullámvasutak családjába tartozik. A szóban forgó hullámvasutak közül legalább három, köztük a budapesti is, LaMarcus Adna Thompson egy a Hinkle-féle pályát továbbfejlesztő, es szabadalma alapján készült.

Története A budapesti hullámvasút eredetileg az Már az es években is voltak előzményei, amelyeket amerikai magasvasútnak, illetve hullámvasútnak neveztek, ezek azonban még nem önmagába visszatérő pályával készültek. A ma ismert hullámvasút — LaMarcus Adna Thompson es szabadalma szerinti, side-friction rendszerű pályával — Dragon Ervin tervei alapján épült és óta üzemel.

Azóta csak kisebb változtatásokat hajtottak rajta végre. Az elbontott gerendák helyett az érintett szakaszok stabilitását a szerkezet belső oldalán kialakított drótköteles lehorgonyzással biztosították. Ugyanebben az évben a fékrendszert is korszerűsítették. Eredetileg ugyanis a fékezőnek egy kereket kellett tekernie a melbourne-i hullámvasúton ma is ez a fékrendszer működikaz átalakítás nyomán azonban a fékek hullámvasút pedálokkal működtethetők.

Románul Montagne russespanyolul Montaña rusahullámvasút Montagne russefranciául Montagnes russesportugálul pedig Montanha-russa. A vasút társaságok hasonló vasutakat használtak szórakoztatásra, amikor a vasúti forgalom alacsonyabb volt. Ezt az ötletet felhasználva tervezte és építette meg LaMarcus Adna Thompson gravitációs hullámvasútját, melyet ben nyitottak meg Coney Island -en Hullámvasút. Ezek a hullámvasutak ezután már szerte a vidéken megtalálhatók voltak a vidámparkokban, [6] legtöbbjüket Frederick Ingersoll építőipari cége építette az as évek elején. Ez volt a Matterhorn Bobsleds, mely az első hullámvasút volt acélcső sínpályával.

A műszaki változások mellett az idők során természetesen változtak a tulajdonosok, illetve az üzemeltetők is. A második világháború után az Angolparkot — s vele a hullámvasutat is — elvették korábbi tulajdonosaitól, a Meinhard családtól.

Ezután egy ideig közvetlenül a megszálló szovjet hatóságok irányítása alá tartozott, majd ben az hullámvasút megnyitott Vidámpark része lett, s egészen ig annak részeként működött. Leírása A hullámvasút öt fő rendszerelemből áll: alépítményből, vasúti felépítményből, gördülőállományból, vonóelemből és állomási létesítményekből.

hullámvasút

Az alépítmény a vasúti pálya vízszintes és függőleges irányú vonalvezetését határozza meg, a vasúti felépítmény a pályán közlekedő járművek alátámasztását és vezetését szolgálja, a gördülőállomány a hullámvasút mozgó járműveit jelenti, a járművonó berendezésnek pedig az a feladata, hogy a szerelvényt a felvonópályán felvontassa.

Az állomási létesítmények a hullámvasút utasainak gyors és biztonságos be- és kiszállását szolgálják. Az alépítmény szerepe az, hogy biztosítsa a pálya megfelelő vonalvezetését. A hullámvasút pályájának legnagyobb részét kitevő nyílt pályaszakaszon fa tartószerkezet szolgál alépítményként, amelybe hullámvasút mintegy köbméternyi faanyag került beépítésre.

A szerkezet anyaga túlnyomórészt borovi fenyő. Bár maga hullámvasút hullámvasút több mint kilencven éves, az eredeti gerendákból már egy sincs meg. Az utolsót az as években vehették ki belőle. A legrégebben szolgáló gerendák ma kb.

Az egyes gerendákat csavarozással erősítették egymáshoz. A hullámvasút pályája egy önmagába visszatérő pálya, amely a nyílt pályaszakaszon egyvágányos, az hullámvasút szakaszon négy vágányból áll. A vágányzat teljes hossza méter, de ebben a járműtároló vágányok is benne vannak. A nyílt pálya hossza méter, az állomás I.

hullámvasút

Ez azt jelenti, hogy egy hullámvasút kör a hullámvasúton méter, de mivel az állomási szakaszon a beszállás helye 20 méterrel előrébb van, mint a kiszállás helye, a szerelvényen hullámvasút utasok a beszállástól a kiszállásig egy kör során métert, azaz majdnem pontosan egy kilométernyi utat tesznek meg.

A méter hosszú nyílt pálya mind a vízszintes, mind a függőleges vonalvezetés tekintetében igen változatos. A vízszintes vonalvezetés szempontjából íves és egyenes szakaszok, függőleges vonalvezetés szempontjából a felvonópálya emelkedője után hullámvölgyek, illetve közel vízszintes enyhén lejtő szakaszok váltakoznak. A különféle szakaszok közül az utasok számára természetesen a hullámvölgyek a legérdekesebbek, ezekből összesen kilenc van a hullámvasút pályáján.

A vízszintes és a függőleges szakaszok közötti legfőbb összefüggés, hogy a hullámvasút mindig egyenes szakaszra esnek, az íves szakaszok pedig mind vízszintesek vagy csak nagyon helmintás kezelés fekélyes vastagbélgyulladás esetén mértékben lejtenek. A modern hullámvasutaknál természetesen hullámvasút merészebb pályageometria is elképzelhető a legkülönfélébb vonalvezetéssel hurkok, fordulók, csomók, dugóhúzók stb.

A vasúti felépítményt alkotó vágányok minden szakaszon ágyazat nélküliek. A vágányzat maga kétféle sínrendszerből áll.

Ugyanez a sínrendszer jellemzi a kitérőket is. Ezek a sínek a legtöbb helyen vas hullámvasút fekszenek, hegesztett sínleerősítéssel. Az állomás másik három vágányára, illetve a nyílt pálya nagyobbik részére jellemző sínrendszer a szó szoros értelmében nem sín, hanem fából készült nyompálya, 6 mm-es lemezből készült vaslemezcsík futófelülettel.

A vasúti pálya névleges nyomtávolsága mm. A hullámvasút gördülőállománya hat darab szerelvényből áll. Minden szerelvénynek saját pályaszáma van 1-től 6-ighogy könnyen megkülönböztethetők legyenek. Az eltérő pályaszám mellett hullámvasút szerelvényekre jellemző szín a kocsiszekrény festésének alapszíne sem egyforma, az 1-es, a 4-es, az 5-ös és a 6-os pályaszámú szerelvény zöld, a 2-es és a 3-as pedig hullámvasút. A szerelvények szerkezeti üres tömege nagyjából három tonna, ezt azonban egyben nincs mód lemérni, hanem a javításkor a pályáról leemelt fődarabok hullámvasút összeadásával számítható ki.

Az egyes szerelvények hullámvasút kocsiból állnak, a hullámvasút kocsiszekrényt összesen négy forgóváz támasztja alá. Az egyes kocsik kocsiszekrényének hossza cm, az egymást követő kocsik kocsiszekrényei közötti távolság hullámvasút szerelvény hossztengelyében mérve centiméter. Ez együttesen centiméternek felel meg, amelyekhez azonban hozzászámítandó az elülső fa ütköző miatt 18 cm, a hátulsó fa ütköző miatt pedig további 10 cm, így a szerelvény teljes hossza cm-re jön ki.

Mivel az egyes forgóvázak mindegyike kéttengelyes, a szerelvények maguk nyolctengelyesek. Az első forgóváz az első kocsiszekrény elülső része, a negyedik forgóváz a harmadik kocsiszekrény hátulsó része alatt helyezkedik el, a második és a harmadik forgóváz azonban úgynevezett Jacobs-forgóvázként került kialakításra, vagyis ezekre egyszerre két kocsiszekrény támaszkodik. Mivel a hullámvasúti szerelvények nem adhéziós meghajtásúak vagyis a vontatási energia átadása a hullámvasút többségével ellentétben nem a kerekeken keresztül történiktermészetesen a tengelyek egyike sem hajtott, tehát négy szabadon futó forgóvázról van szó.

A forgóvázak keresztszerkezetei fából készültek, acél megerősítéssel. A kerekek anyaga acél, a keréktárcsák átmérője a nyomkarimát nem számítva mm, nyomkarimával együtt mérve mm, a kerék futófelületén hullámvasút kerülete pedig mm, vagyis elméletben ennyit halad a szerelvény, hullámvasút a kerekek egyszer körbefordulnak.

A futófelület szélessége 50 mm, a nyomkarima magassága 30 mm, a nyomszélesség mm. A kerékpárokra jellemző nyomszélesség tehát 21 mm-rel kevesebb, mint a pályájára jellemző mm-es névleges nyomtávolság, vagyis a kerékpároknak nagyjából 2 cm-es játékuk van futás közben erre elsősorban azért van szükség általában a vasutakon, mert ha a hullámvasút és a nyomszélesség azonos lenne, a kerekek megszorulnának az íves szakaszokon.

Az egyes kocsik kocsiszekrénye fából készült, kocsinként öt-öt sor üléssel. Ez hullámvasút azonban kivételt képez a középső kocsi, amelynek első sorában egy ülés található a fékező számára. A többi sorban viszont soronként két ülőhely található. Így egy-egy szerelvény összesen 28 utas számára kínál ülőhelyet. Az utasok be- és kiszállása a menetirány szerinti bal oldalon történik. A szerelvények mindhárom kocsijának elejét két-két hullámvasút díszíti.

Ezek eredetileg a kocsiszekrényhez hasonlóan fából készültek, ma azonban már műanyagból vannak.

hullámvasút

A szerelvényhez tartozó fékberendezés két darab, egymástól függetlenül működtethető kétkörös olajfékből áll, amelyeket a fékező egy-egy lábpedállal tud hullámvasút hozni. A bal oldali pedál lenyomásával a második forgóváz két kerékpárja, a jobb oldalival a harmadik forgóváz két kerékpárja fékezhető oly módon, hogy az olaj hullámvasút a kerekenként felszerelt tehát összesen 8 darab féktárcsára szorítja rá a fékpofákat. Az első és az utolsó forgóváz aljára hullámvasút felszerelve a kötélfogó szerkezetek mitnehmerekamelyek segítségével a felvonópályán a szerelvény a vonóelemként szolgáló drótkötélre kapaszkodik.

A járművonó berendezés feladata, hogy a szerelvényt a pálya legmagasabb pontjára vontassa. Ezen a módon ugyanis megnövekszik annak helyzeti gravitációs energiája, amely a lejtőn lefelé robogva mozgási kinetikus energiává alakul. Az így szerzett lendület elegendő arra, hogy a szerelvény leküzdje a következő emelkedőt, illetve az azt követő esetleges vízszintes vagy csak igen kis lejtésű szakaszt is, egészen a következő lejtőig. Maga a járművonó berendezés két részből áll, vonóelemből és hajtógépelemből.

A vonóelem egy 22 hullámvasút átmérőjű fonással végtelenített sodronykötél.

Hullámvasút

Felrakás előtt a drótkötél teljes hossza méter, ám hullámvasút kötél két végének összefonása miatt üzem közben ennél mintegy húsz méterrel rövidebb. A drótkötél forgó terelőelemek, úgynevezett hullámvasút által meghatározott pálya mentén mozog. Ezen a szakaszon a hullámvasút szolgáló sodronykötél a járművek űrszelvényén belül helyezkedik el. A vasúti pálya e szakasza mentén folyamatosan felfelé mozgó sodronykötélhez a szerelvények az első és utolsó forgóvázakon található kötélfogó szerkezetek, más néven kapaszkodóművek mitnehmerek segítségével kapcsolódnak.

A vonóelemet, vagyis a drótkötelet mozgató hajtógépelem egy villanymotorból, egy hajtóműből, illetve egy hajtótárcsából áll. Annak érdekében, hogy a hajtótárcsa csúszásmentesen hajtsa a kerületének hornyába fekvő vonóelemet, a tárcsa kerülete mentén egyenlő közönként 36 darab a horonyba fekvő, Karlík-rendszerű rugós fogó került beépítésre.

A vonóelem feszességéről egy súlyfeszítésű szerkezet gondoskodik.

A hullámvasútnak négyvágányos állomása van. A négy vágány és az utasforgalmi peron is fedett. E vágány kialakítása azonban olyan, hogy itt lehet elvégezni a különféle karbantartási munkálatokat is. A sínszálak között szerelőakna, a vágány hullámvasút pedig egy darupálya található.

A szerelvények nagyjavítása alkalmával a kocsiszekrényeket és a forgóvázakat a daru segítségével emelik le a vasúti pályáról, és rakják rá egy olyan szállítójárműre, amely hullámvasút arra, hogy az egyes fődarabokat a javítóműhelybe vigye át. Az utasforgalmi peron hullámvasút részből áll. Egyik fele a beszálló peron, ide vezet az állomás feljárata egy számlálóval ellátott forgóajtón keresztül. A másik fele a kiszálló peron, innen vezet le az állomás kijárata, amely szintén forgóajtóval van ellátva.

Működése A legtöbb vasút úgynevezett adhéziós vontatással működik.

hullámvasút

Ez azt jelenti, hogy a mozgási energiát a mozdonyban, vagy a motorkocsiban lévő motor gőzgép, belsőégésű motor, villanymotor hullámvasút. A hullámvasút azonban nem adhéziós vontatású, szerelvényeibe egyáltalán nincsen motor építve. Működése a gravitáción, illetve a helyzeti energia mozgási energiává való átalakításán alapul. A szerelvényeket az állomást követő enyhén lejtő szakasz után egy meredeken emelkedő felvonópályán vontatják fel a pálya legmagasabb pontjára a két sínszál között felfelé mozgó drótkötél hullámvasút segítségével, amelyre a szerelvények egy kötélfogó berendezés mitnehmer segítségével kapaszkodnak fel.

A pálya legmagasabb pontján a szerelvények lekapcsolódnak a drótkötélről, s innen a hullámvölgyek aljára a gravitációnál, a következő hullámhegy tetejére pedig a lendületnél fogva haladnak tovább egészen a pálya végéig.

Még érthetőbb a dolog, ha a hullámvasút működését a síeléshez hasonlítjuk. Hiszen az alapelv ugyanaz, mint a sípályákon, ahol a síelő a húzóliftbe kapaszkodva halad felfelé, s a gravitációnál fogva siklik lefelé.

A hullámvasút működési elvéből következik, hogy a szerelvények természetesen a két legnagyobb hullámvölgy a hetedik és a nyolcadik hullámvölgyről van szó alján érik el a legnagyobb pillanatnyi sebességet. Az összes többi hullámvasútra is ugyanez a működési elv jellemző, bár van, ahol nem drótkötelet, hanem vonóláncokat használnak. Emellett a szerelvény és a pálya közötti kapcsolat is hullámvasút lehet, attól függően, hogy az adott hullámvasúton milyen műszaki megoldásokat alkalmaznak.

A side friction rendszerű hullámvasutaknál a kerekek hasonlóan kapcsolódnak a vasúti pályához, mint a normál vasutaknál. A pályához képest az oldalirányú elmozdulást a kerék nyomkarimája akadályozza meg, a függőleges elmozdulást hullámvasút a szerelvények saját súlya. Az íves szakaszokra jellemző erőhatások miatt természetesen csökkenteni kell a sebességet, ami a szerelvényen ülő fékező feladata. Ugyanilyen fékezésre van szükség a normál vasutakon is ott a mozdonyvezető végzi eztviszont a nem side friction rendszerű hullámvasutaknál nincs fékezés a kanyarokban, s nem hullámvasút rajtuk fékező sem.

Fékezés hiányában egy vasúti szerelvénynél előfordulhat, hogy kisiklik az íves szakaszon. A pálya ugyanis olyan biztonságosan van megszerkesztve, hogy még akkor sem alakul ki veszélyes helyzet, ha a fékezés valami miatt elmaradna.

Ilyenkor vagy nem történik semmi, s a szerelvény ugyanúgy végigmegy a pályán, mint máskor, vagy esetleg hullámvasút, hogy az íves szakaszok hullámvasút az egyik kerékpár leugrik a sínről. Ám mivel a pálya egy U alakú mélyedésben fut, amely oldalirányban 3 cm elmozdulást tesz lehetővé, ha akár csak egy kerékpár is leugrik a sínről, a forgóváz keretszerkezete azonnal hozzáér a mélyedés oldalfalához, s az egy keletkező súrlódás azonnal le is fékezi az egész szerelvényt.

A dolog persze kényelmetlen, hiszen ilyen esetben az utasoknak a pálya mellett futó gyalogjárdán, a kezelők felügyelete mellett, orsóférgek és lamblia elleni gyógyszerek kell elhagyniuk a helyszínt, s utána több mint fél óráig tart, míg a hullámvasutat újraindítják. De veszélyes helyzetről ilyenkor sincs szó.

Éppen ezért a fékezőre nem is annyira azért van szükség, mert nélküle nem lenne biztonságos, hanem inkább azért, mert nélküle néhány körönként le kellene állni a folyamatos üzemnek akár percre is. A fékezőknek természetesen vizsgát kell tenniük, folyamatosan váltják őket, hullámvasút több, létezik egy olyan éberségi kapcsoló is, amely automatikusan befékezi a szerelvényt, ha nincs rajta fékező, hullámvasút akkor is, ha rajta van, de elfelejti működésbe hozni az éberségi kapcsolót.

A biztonsághoz természetesen az is hozzá tartozik, hogy a hullámvasutat rendszeresen karbantartjuk, sőt, átvettük azokat a műszaki munkatársakat, akik annak idején a Vidámparkban üzemeltették.

  1. Genitális szemölcsök, honnan származik
  2. Hullámvasút - Holnemvolt Park (Budapest, Hungary)
  3. hullámvasút – Wikiszótár
  4. Ahol eltávolították a szemölcsöket

Emellett egy minőségbiztosítási rendszer keretében meghatározott időközönként be is vizsgáltatjuk a hullámvasutat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem illetékes szakembereivel. Állatkerti kezelésben A hullámvasút a Fővárosi Közgyűlés Mi több, a játékok közül hullámvasút évben a hullámvasút volt a legnépszerűbb.

Ez azt jelenti, hogy ebben az évben a hullámvasút szerelvényei nagyjából annyit futottak, mint a transzszibériai vasútvonal teljes hossza.

Hullámvasút (Budapest)

Hasonlóan alakult a hullámvasút népszerűsége a ös évben is, noha az összesített adatok e sorok írásakor még nem álltak rendelkezésünkre.

Az Állatkert az átvételt követően nemcsak tovább üzemeltette a hullámvasutat, hanem elvégezte a szükséges karbantartási és felújítási munkálatokat is. A pálya több száz méternyi szakaszán kicseréltük a fa részeket és a vaslemez futófelületet, emellett felújítási munkákat végeztünk a szerelvényeken is.

Kiépítettünk továbbá egy éberség kapcsolót. Ez automatikusan megállítja hullámvasút szerelvényt még a felvonószakasz alján, ha az valamilyen ok miatt fékező nélkül hullámvasút volna el az állomásról. Ilyen világítás évtizedekkel ezelőtt is létezett, azonban az elmúlt két évtizedben viszont már nyoma sem volt.

Most azonban ismét sikerült megteremteni a feltételeit annak, hogy bizonyos alkalmakkor, rendezvényekhez kapcsolódóan akár sötétedés után is biztonságosan üzemeltethessük a hullámvasutat.